Tijdelijke expo

Evenement
Tijdelijke expo
23 maart 2024 tot 18 augustus 2024

De Vlaamse kunstenaar Jef Verheyen (1932-1984) is eindelijk terug thuis. Veertig jaar na zijn overlijden opent het KMSKA de eerste grote solotentoonstelling van deze moderne meester in zijn thuisstad Antwerpen. Een unieke expo, verrijkt met bijzondere bruiklenen van onder meer de Yves Klein Foundation, het Uecker Archiv en de Fondazione Lucio Fontana. Een primeur!

Deze expo volgt de evolutie van Verheyen's kunst, van zijn vroege keramiekexperimenten tot zijn meesterschap in de schilderkunst, waarbij de kunstenaar voortdurend de grenzen van licht, donker, vorm en kleur verkende. Nieuw archiefonderzoek toont hoe Verheyen de brug sloeg tussen traditie en vernieuwing, en hoe zijn zoektocht naar de essentie, in het oneindige, vandaag nog steeds resoneert.

Venus Saphira & Le Vide, Jef Verheyen - © Fille Roelants
Zaalzicht expo Jef Verheyen - © Fille Roelants
"De impressionisten zien eerst het licht, dan voelen ze. Ik voel eerst dan zie ik. "
Jef Verheyen

De tentoonstelling nodigt uit tot dialoog en confrontatie met Verheyen's voorgangers, tijdgenoten, en hedendaagse kunstenaars, en biedt een diepere kijk op zijn ononderbroken zoektocht naar het oneindige. Ontdek de wereld van Jef Verheyen opnieuw en ervaar hoe zijn nalatenschap voortleeft.

Praktisch & tickets

EXPO
JEF VERHEYEN. VENSTER OP HET ONEINDIGE
23.03.2024 - 18.08.2024

Jef Verheyen. Venster op het oneindige is een samenwerking van twee Antwerpse partnermusea, KMSKA en M HKA (Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen).  Deze tentoonstelling is het resultaat van uitvoerig onderzoek door M HKA in samenwerking met het Jef Verheyen Archief.

Curatoren: Adriaan Gonnissen (KMSKA) & Annelien De Troij (M HKA)